dissabte, 12 d’octubre del 2013

BENILLOBA I EL DIMINUTIU DELS NOMS

          Fa ja 55 anys quan vaig nàixer em van batejar i registrar amb el nom de Enrique, i amb dos cognoms, com a tots. Fins ací tot normal. A mesura que passava el temps   veïns , familiars i coneguts  van començar a cridar-me  i a conèixer-me pel non d’ Enriquito, així com sona i en castellà, puc donar gràcies que la gent no va agarrar aquell pel que em coneixia ma tia: Enriquín.  I  Enriquito m’han anomenat sempre  i per ell soc conegut al poble. Vaig anar creixent  i encara que han passat a cridar-me pel cognom, en Benilloba tots m’han conegut com Enriquito. Això feia que en preguntara si no acabaria de créixer mai o si seguien veient-me com quan era xicotet. No es que em preocupara  massa però tampoc era del meu gust que en cridaren així. Al cap dels anys i no se i ho he vist jo sol o m’ho han fet veure, me n’he adonat que no soc el únic, per la contra, són molts els que al poble els anomenen pel diminutiu. I el que podia  ser un complex per a mi he passat a vore-ho com una característica pròpia nostra, un tret distintiu  de la nostra identitat. I així  podem destriar un repertori llarg de noms utilitzats amb el diminutiu, i trobaríem Amparín  i Amparito (en castellà). Isabeleta i la variant castellanitzada Isabelita. Matildiu o Matildín. De Joaquim tindríem moltes variacions: Joaquineta,Joaquinet, Ximet. De Josep: Pepet, Pepita, Pepiqueta i  Pepiquet. De Rafael: Rafelín, Rafelet,  Rafelito. De Maria: Marieta, Mariueta, Mariu , Marujín i Marujita. Laurita, Remeiets i  Remeditos. Carmencita, Carmeta; Visantet; Eduardet i Eduardito. Ramonet, Guillemet i Emiliet; Julieta i Juliet; Paquito i Francisquet; Eulalieta i Inesita; Elisita i Lluïset; Tonico, Tonet, Salvadorito i Pepiquet... I un llarg etcetera  perqué n’hi ha tants com noms puguen haver i s’utilitza tant les terminacions castellanes com les valencianes, de forma indiferent. I caldria afegir el diminutiu dels cognoms  que no son tants, però també n’hi ha: Morrionet o Mireta. I el diminutius dels malnoms: Roiget, Rovellinet, Adeletes, Bacallaret, Barreta,  Rollet,  Osset... Veient tot açò cada vegada em sent més orgullós del meu nom perquè em fa ser més del meu poble.

1 comentari:

  1. Bien Quique , sigue con tu forma de ser , ya que eres una gran persona
    besetss
    araceli

    ResponElimina